Uitgaven

45,43%
€ -34.225.418
45,43% Complete

Inkomsten

11,28%
€ 9.313.925
11,28% Complete

Saldo

343,43%
€ -24.911.493

Programma 1. Sociaal Domein

Uitgaven

45,43%
€ -34.225.418
45,43% Complete

Inkomsten

11,28%
€ 9.313.925
11,28% Complete

Saldo

343,43%
€ -24.911.493

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het college heeft voor het sociaal domein in het collegewerkprogramma drie pijlers vastgesteld. De motivatie voor deze drie pijlers leest u terug in het collegewerkprogramma 2022-2026: “Stabiel en daadkrachtig voor Woensdrecht."

Aan elke pijler is een hoofddoelstelling toegevoegd die voor het sociaal domein voor deze collegeperiode relevant is en waar richtinggevend op gestuurd wordt. Hieronder staan de drie pijlers en de drie hoofddoelstellingen voor u beschreven.

  • Pijler 1 We behouden wat met zorg en aandacht is opgebouwd
    Hoofddoelstelling pijler 1: Er wordt onderhoud op het bestaande gevoerd en er blijft voldaan worden aan wettelijke verplichtingen en kaders. Als blijkt dat het beter kan of moet, wordt er op verbetering ingezet. 

  • Pijler 2 Hulp en/of ondersteuning is slim verbonden: vraagwijzer Woensdrecht
    Hoofddoelstelling pijler 2: Op - en afschaling van hulp en/of ondersteuning wordt nog beter ingericht. Niet alleen via gecontracteerde hulp en ondersteuning, maar ook zeker met inzet en waardering van sociale netwerken, ervaringsdeskundigheid en burgerinitiatieven.

  • Pijler 3 Samenwerken
    Hoofddoelstelling pijler 3: Samenwerking levert een toevoeging aan de kwaliteit van ons lokale zorglandschap. Afspraken met partners zijn ondersteunend aan elkaar: het sociaal netwerk van onze inwoners, ingekochte maatwerkvoorzieningen en voorzieningen in de sociale basis.

Jaarstukken 2024

In deze jaarstukken 2024 kijken we terug naar de doelstellingen die voor de diverse beleidsonderdelen zijn gemaakt. We hebben in beeld gebracht of en in hoeverre de vooraf bepaalde te nemen maatregelen zijn gerealiseerd. Wij zijn van mening dat 2024 een jaar is waarop we positief terugkijken op ons sociaal domein, waarin veel jonge, oude(re) en tijdelijke inwoners geholpen zijn met hulp en ondersteuning.

Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Bij de realisatie van doelstellingen en effecten in het programma Sociaal Domein zijn de navolgende organisaties betrokken: Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal, WVS-Groep, GGD West-Brabant, Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord, Regionaal Bureau Leerplicht, Veilig Thuis West-Brabant, Brede Welzijnsinstelling (BWI), Zorg Inkoop en Informatie Team (ZI2T).

Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?
Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
Baten 7.764.646 2.146.286 9.910.932 9.313.925 -597.007
Lasten -31.993.578 -3.110.691 -35.104.269 -34.225.418 878.851

1.1 Sociale veerkracht

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Ten behoeve van iedere dorpskern ontwikkelen en bouwen we aan een laagdrempelig hulp- en ondersteuningsstructuur waarbij zelfregie van de inwoner uitgangspunt blijft.

Terug naar navigatie - Ten behoeve van iedere dorpskern ontwikkelen en bouwen we aan een laagdrempelig hulp- en ondersteuningsstructuur waarbij zelfregie van de inwoner uitgangspunt blijft.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?
Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
Baten 114.318 271.447 385.765 358.728 -27.038
Lasten -2.401.110 -232.180 -2.633.290 -2.575.068 58.222

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Het gedeelte van de ontvangen middelen in het kader van leefstijlakkoord is niet volledig uitgegeven en wordt terugbetaald aan het Rijk. Dit veroorzaakt een verschil in zowel de baten als de lastenkant.

Het overige gedeelte is te verklaren door de exploitatiekosten van de bibliotheek, waarbij deze kosten weer aan hen zijn doorbelast.  Ook dit veroorzaakt een verschil in zowel de baten als de lastenkant. Voor de subsidies is minder aangevraagd en uitgegeven dan begroot. 

1.2 Integrale toegang Sociaal Domein

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Er zijn duidelijke afspraken betreffende de samenwerking met en tussen de partners in de sociale basis. Deze afspraken zijn ondersteunend aan het sociale netwerk van inwoners en ingekochte maatwerkvoorzieningen.

Terug naar navigatie - Er zijn duidelijke afspraken betreffende de samenwerking met en tussen de partners in de sociale basis. Deze afspraken zijn ondersteunend aan het sociale netwerk van inwoners en ingekochte maatwerkvoorzieningen.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein?
Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
Baten 0 50.000 50.000 9.206 -40.794
Lasten -157.560 -164.677 -322.237 -158.999 163.238

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

In 2024 is een gedeelte van de ontvangen SPUK-uitkering 'Versterking Cliëntenondersteuning' uitgegeven.  Het restant wordt doorgeschoven naar 2025.

Het project VraagWijzer loopt door tot en met 2026. Ten behoeve hiervan wordt het positieve saldo van 2024 omgezet naar een krediet VraagWijzer in het eerste kwartaal van 2025.

1.3 Werk en inkomen

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We vergroten de kansen van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt) op werk.

Terug naar navigatie - We vergroten de kansen van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt) op werk.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

We zetten in op het tegengaan van armoede.

Terug naar navigatie - We zetten in op het tegengaan van armoede.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?
Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
Baten 6.745.372 1.362.666 8.108.038 7.990.910 -117.128
Lasten -10.307.755 -1.623.594 -11.931.349 -12.023.252 -91.903

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Het product 1.3 Werk en inkomen sluit 2024 af met een negatief resultaat. Dit valt onder meer te verklaren door een tekort op het BUIG-budget. Het aantal mensen in de bijstand is gestegen waardoor het aantal verstrekkingen is verhoogd. Door het sluiten van de Wsw voor nieuwe instroom en het verscherpte kader voor de instroom in de Wajong 2015, vallen meer inwoners onder de Participatiewet. Daarnaast heeft de stijging ook te maken met de taakstelling voor het huisvesten van statushouders. Een groeiend aantal mensen met een verminderd arbeidsvermogen doet dus een beroep op de Participatiewet en daarmee het BUIG-budget (waaruit o.a. de bijstandsuitkeringen worden betaald). 

Op het budget bijzondere bijstand is eveneens een tekort te zien. De gemaakte kosten inzake de motie cadeau voor een cadeau die in december 2024 is uitgevoerd, zijn op dit budget geboekt. Daarnaast zijn er nog kosten van de eenmalige energietoeslag 2023 verrekend op het budget bijzondere bijstand. Inwoners konden de eenmalige energietoeslag namelijk aanvragen tot 1 april 2024. 

Tevens is op het participatiebudget een tekort. In 2024 hebben we boven de ministeriële taakstelling van beschut werk geplaatst. De gemeente krijgt middelen van het Rijk voor de taakstelling. Plaatsingen daarboven moet de gemeente zelf bekostigen. Daarnaast is meer uitgegeven op het instrument jobcoaching en op de ontwikkeltrajecten van WVS. Jobcoaching biedt persoonlijke begeleiding op de werkvloer, waardoor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt beter kunnen functioneren en daardoor vaak duurzaam aan het werk blijven. Het ondersteunt de werknemer en de werkgever en vergroot de kansen op succesvolle re-integratie.

Op het budget minimabeleid is een overschot te zien. Naar aanleiding van het vast te stellen beleidsplan schuldhulpverlening wordt ook bezien of het proces vroegsignalering moet worden herijkt. De gereserveerde middelen voor vroegsignalering zijn daarom in 2024 nog  niet uitgegeven en vallen vrij. Ook is er minder beroep gedaan op het noodfonds. 

De dubieuze debiteuren van lopende vorderingen zijn naar beneden bijgesteld. Een gedeelte daarvan is als baat opgenomen. De overschotten en de baten wegen echter niet op tegen de tekorten op andere budgetten.

Daarnaast is een gedeelte van de ontvangen middelen in het kader van SPUK-regeling inburgeringsvoorzieningen niet volledig uitgegeven en wordt het resterende bedrag doorgeschoven naar het jaar 2025 (dit veroorzaakt een verschil in zowel de baten als de lastenkant).

1.4 Maatschappelijke ondersteuning

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We borgen de voortgang van de doordecentralisatie en transformatie van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis in regio West-Brabant West.

Terug naar navigatie - We borgen de voortgang van de doordecentralisatie en transformatie van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis in regio West-Brabant West.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?
Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
Baten 171.664 0 171.664 225.040 53.376
Lasten -8.220.513 -36.509 -8.257.022 -8.262.823 -5.801

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Het overschot op product 1.4 ontstaat op het subproduct ‘Eigen bijdragen Wmo’. De stijging in de eigen bijdragen is inherent aan de stijging van het aantal inwoners met een Wmo maatwerkvoorziening, wat het overschot op product 1.4 verklaart.

Volledigheidshalve merken we op dat in de derde kwartaalrapportage werd uitgegaan van een negatief resultaat als verwachte eindprognose voor product 1.4. In het laatste kwartaal is echter sprake van een afvlakking in het aantal maatwerkvoorzieningen Begeleiding Groep. Daarnaast hielden we rekening met mogelijke kosten voor auto- en woningaanpassingen, waarbij het veelal gaat om een enkele - maar erg prijzige - maatwerkvoorziening. Doordat deze kosten in het vierde kwartaal lager zijn uitgevallen dan verwacht, leidt dit tot een positief eindresultaat voor 2024 binnen product 1.4.

1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We zetten in op vroegtijdig (lichte) hulp waar mogelijk en passende specialistische zorg waar nodig. We werken daarmee toe naar een financieel beheersbaar en duurzaam jeugdhulpstelsel.

Terug naar navigatie - We zetten in op vroegtijdig (lichte) hulp waar mogelijk en passende specialistische zorg waar nodig. We werken daarmee toe naar een financieel beheersbaar en duurzaam jeugdhulpstelsel.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

We investeren in het voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van huiselijk geweld en kindermishandeling.

Terug naar navigatie - We investeren in het voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van huiselijk geweld en kindermishandeling.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Het product 1.6 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid sluit 2024 af met een tekort.  Dit tekort is voornamelijk het gevolg van de toenemende complexiteit van problematiek bij jeugdigen, waardoor meer maatwerk nodig is. Een deel van deze kosten is opgevangen met extra rijksmiddelen. Tegelijkertijd zijn in het laatste kwartaal relatief weinig hoogcomplexe arrangementen afgegeven, en in 2024 hebben minder jeugdigen uit onze gemeente gebruikgemaakt van JeugdzorgPlus.

1.6 Gezondheid en Sport

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We zetten actief in op het bereiken van een gezonde generatie in 2040.

Terug naar navigatie - We zetten actief in op het bereiken van een gezonde generatie in 2040.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

We zetten samen actief in met onze stakeholders lokaal- en regionaal in om de toekomstige uitdagingen in de zorg zo goed, toegankelijk en betaalbaar mogelijk te houden.

Terug naar navigatie - We zetten samen actief in met onze stakeholders lokaal- en regionaal in om de toekomstige uitdagingen in de zorg zo goed, toegankelijk en betaalbaar mogelijk te houden.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid en Sport?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid en Sport?
Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
Baten 332.591 74.351 406.942 193.277 -213.665
Lasten -1.694.146 -46.380 -1.740.526 -1.466.663 273.863

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Het gedeelte van de ontvangen middelen in het kader van leefstijlakkoord is niet volledig uitgegeven en wordt terugbetaald aan het Rijk. Dit veroorzaakt een verschil in zowel de baten als de lastenkant. Het resterende overschot aan de lastenkant op product 1.6 wordt voor het grootste deel veroorzaakt doordat we in 2024 niet alle financiële middelen die bedoeld zijn voor de Buurtsportcoaches hebben uitgegeven. Deze middelen zetten we vanaf 2025 wél volledig in. Daarnaast hadden we een klein tekort op het maatwerkbudget voor jeugdgezondheidszorg. Dit zijn fluctuerende kosten die jaarlijks worden afgerekend op basis van daadwerkelijke afname. 

1.7 Onderwijs

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Alle jongeren verlaten het onderwijs met een startkwalificatie, als dat mogelijk is.

Terug naar navigatie - Alle jongeren verlaten het onderwijs met een startkwalificatie, als dat mogelijk is.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

We faciliteren onderwijsinstellingen en jeugdigen, zodat iedereen in de gemeente zo volwaardig mogelijk gebruik kan maken van onderwijs.

Terug naar navigatie - We faciliteren onderwijsinstellingen en jeugdigen, zodat iedereen in de gemeente zo volwaardig mogelijk gebruik kan maken van onderwijs.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?
Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
Baten 400.701 387.822 788.523 522.478 -266.045
Lasten -2.662.672 -485.392 -3.148.064 -2.615.635 532.429

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Binnen het product 1.7 Onderwijs wordt het jaar 2024 afgesloten met een positief resultaat. Het merendeel van dit (positieve) resultaat kan worden toegeschreven aan lagere kapitaallasten voor de huisvesting van het basisonderwijs. Diverse onderwijshuisvestingsprojecten zijn in 2024 nog niet gestart, zoals de nieuwbouw van de basisschool 't Paviljoen in Ossendrecht en de Ste. Marie in Huijbergen. Daarnaast zijn de vaste lasten voor de accommodatie van het bijzonder voortgezet onderwijs (Olivijncollege) lager uitgevallen dan begroot.

Ook zijn de uitgaven voor leerlingenvervoer in 2024 aanzienlijk lager dan verwacht. Het aantal kostbare vervoerstrajecten is afgenomen. Deze trend lijkt zich voort te zetten, aangezien de werkelijke uitgaven in 2023 eveneens lager waren dan begroot. De werkelijke uitgaven voor leerlingenvervoer zullen echter altijd fluctueren, aangezien deze afhankelijk zijn van het aantal jeugdigen dat gebruikmaakt van leerlingenvervoer en de afstanden die zij afleggen.

Daarnaast is een gedeelte van de ontvangen middelen in het kader van SPUK-regeling onderwijsachterstand  niet volledig uitgegeven en wordt het resterend bedrag doorgeschoven naar het jaar 2025 (dit veroorzaakt een verschil in zowel de baten als de lastenkant).

1.8 Indicatoren

Lokale indicatoren Programma 1. Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Lokale indicatoren Programma 1. Sociaal Domein

Met ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren:

Lokale indicator 2019 2020 2021 2022 2023 2024
1. Tevredenheid met Wmo-ondersteuning 90,0 % 89,0 % 91,0% 89% 88% nnb
2. Inzet van maatwerkvoorzieningen Jeugd en Wmo 1650 1927 1628 1518 2065 1566

 

Toelichting lokale indicatoren:

  1. De mate waarin cliënten tevreden zijn over de ondersteuning die zij van de gemeente Woensdrecht ontvangen op het gebied van WMO. Het percentage geeft weer in welke mate men het eens is met de volgende stelling: 'De ondersteuning die ik krijg past bij mijn hulpvraag'.  Bron: wettelijk cliëntonderzoek.
  2. Totaal aantal afgegeven indicaties maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp en WMO. Bron: Suite4SociaalDomein.

Verplichte BBV Indicatoren Programma 1

Terug naar navigatie - Verplichte BBV Indicatoren Programma 1

In deze paragraaf worden de indicatoren behorende bij Programma 1. Sociaal Domein weergegeven. Deze cijfers worden automatisch opgehaald van www.waarstaatjegemeente.nl en www.woensdrecht.incijfers.nl. Voor verdere verdieping en vergelijking met Nederland, Provincie Noord-Brabant en andere gemeenten verwijzen wij u graag naar deze twee websites. Wanneer cijfers, jaarschijven of toelichtingen ontbreken, ontbraken ze ten tijde van het opstellen van dit document in de bron. Gemeente Woensdrecht heeft daar geen invloed op. In een volgend document worden deze indicatoren waarschijnlijk geactualiseerd.

Demografische Druk

Terug naar navigatie - Demografische Druk

Omschrijving (toelichting)

Het aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of ouder per 100 personen van 20 tot 65 jaar.

Bron: CBS - Bevolking naar leeftijd en geslacht
Gebied 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Woensdrecht 73,9% 75,5% 76,8% 77,6% 78,0% 78,1% 78,0% 77,8% 76,7% 76,2%