Programma 5. Bestuurskracht

Totaaloverzicht programma 5

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht programma 5

In de onderstaande tabel geven de kolommen 1 tot en met 4 de cijfers weer zoals geregistreerd op 1 april 2025 in het financiële systeem. Kolom 5 toont een prognose die niet uit het financiële systeem komt, maar is gebaseerd op onze verwachtingen.

Totaaloverzicht per product
Product Bedrag Begroot op 1 april 2025 Bedrag Werkelijk Bedrag rechten en verplichtingen Stand per 1 april 2025 Prognose afwijking van de begroting per 31-12-2025
5.1 Openbare orde en veiligheid € -1.996.578 € -831.940 € -886.330 € 278.308 € -37.035
5.2 Handhaving € -273.484 € 3.662 € -274.290 € 2.856 € 3.612
5.3 Dienstverlening en burgerzaken € 188.999 € 73.957 € - € -115.042 € -
5.4 Samenwerking en besturen € -2.008.790 € -842.710 € -1.204.680 € -38.600 € -116.521
5.5 Financiën € 41.162.966 € 40.848.549 € 1.961.040 € 1.646.623 € 1.204.384
5.6 Belastingen en heffingen € 6.325.908 € 6.401.561 € -12.499 € 63.154 € -
5.7 Informatievoorziening en automatisering € -285.505 € -111.852 € - € 173.653 € 678
5.8 Overhead € -9.455.730 € -3.358.830 € -4.091.924 € 2.004.976 € 599.026
5.9 Personeel en organisatie € -641.585 € -245.087 € -573.869 € -177.371 € -187.376
5.10 Communicatie € -36.177 € -6.579 € - € 29.598 € -
Totaal € 32.980.024 € 41.930.732 € -5.082.552 € 3.868.156 € 1.466.768

5.1 Openbare orde en Veiligheid

Terug naar navigatie - 5.1 Openbare orde en Veiligheid

Ten opzichte van de huidige begroting wordt op dit product een tekort verwacht van  € 37.035.

Onderhoud brandkranen
Afgelopen jaren is het onderhoud brandkranen duurder gebleken dan begroot. Voor 2025 wordt een tekort verwacht van € 6.553. 

Opvang zwerfdieren
Gemeenten hebben wettelijke verplichtingen voor het opvangen van gevonden dieren (in nood). Stichting Asiel Roosendaal, Stichting Dierenambulance West-Brabant en Dierenpension Arduin vormen samen Dierenopvangcentrum Arduin en verzorgen deze taak sinds 2013 voor de gemeente Woensdrecht. Arduin bedient ook Bergen op Zoom, Halderberge, Roosendaal, Rucphen en Steenbergen. Ze hebben aangegeven dat de huidige bijdrage niet meer toereikend is. Voorheen was de bijdrage gebaseerd op het aantal opgevangen dieren, maar de nieuwe regeling hanteert een bijdrage per inwoner (€ 1,27 per inwoner). Alle aangesloten gemeenten zijn hiermee akkoord gegaan. Voor Woensdrecht betekent dit in 2025 een toename van de bijdrage met € 14.300.

Antidiscriminatievoorziening
Sinds 2009 is de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen van kracht. Deze wet verplicht gemeenten om hun inwoners toegang te bieden tot een antidiscriminatievoorziening (ADV). Hoewel de inrichting hiervan tot voor kort vormvrij was, zijn er naast enkele wettelijke vereisten inmiddels strengere eisen gesteld aan de ADV. Tot nu toe werden onze discriminatieklachten behandeld door de Commissie Ombudsman. Deze gaat de taken beëindigen vanwege de landelijke ontwikkelingen en de strengere eisen. Het college van de gemeente Woensdrecht heeft besloten om de ADV nu onder te gaan brengen bij RADAR, een gespecialiseerde organisatie die al geruime tijd actief is in de regio.
Het Rijk heeft de ambitie om in de toekomst het antidiscriminatiebeleid aan te sturen en de antidiscriminatiebureaus te bekostigen. De minister wil er één centrale organisatie van maken, met regionale loketten. De financiering van de centrale organisatie zal via het Rijk georganiseerd worden en niet langer via het Gemeentefonds. Daarvoor wordt € 12,9 miljoen, plus indexering, uit het gemeentefonds gehaald. De ambitie van het Rijk is het stelsel uiterlijk 1 januari 2027 te realiseren. Gelet op de ambitie om uiterlijk 1 januari 2027 het antidiscriminatiebeleid aan te sturen en de antidiscriminatiebureaus te bekostigen, wordt het huidige budget voor de antidiscriminatievoorziening voor 2025 en 2026 opgehoogd met respectievelijk € 16.075 en € 19.450.

Werkprogramma 2025 Omgevingsdienst Midden en West-Brabant (OMWB)
Mutaties in het werkprogramma OMWB leiden tot een klein tekort.

5.2 Handhaving

Terug naar navigatie - 5.2 Handhaving

Ten opzichte van de huidige begroting wordt op dit product een overschot verwacht van € 3.612. Dit wordt veroorzaakt door mutaties in het werkprogramma OMWB.

5.4 Samenwerken en besturen

Terug naar navigatie - 5.4 Samenwerken en besturen

Ten opzichte van de huidige begroting wordt op dit product een tekort verwacht van € 116.521. Dit wordt veroorzaakt door onderstaande ontwikkelingen.

Budget fractieondersteuning
Op 13 februari 2025 heeft de gemeenteraad de nieuwe Verordening Ambtelijke Bijstand en Fractieondersteuning Woensdrecht 2025 vastgesteld. Op basis van artikel 6 wordt een budget gereserveerd van € 13.900  voor aan deze verordening gerelateerde uitgaven.

Voorziening APPA
De voorziening wethouderspensioenen 'Wet APPA' (APPA = algemene pensioenwet politieke ambtsdragers) is gevormd om de (toekomstige) pensioenaanspraken van (voormalige) wethouders te dekken. Op advies van de accountant zijn ook de pensioenaanspraken met een geringere omvang in de voorziening opgenomen. Dit leidt binnen dit product tot een tekort van € 102.621.

5.5 Financiën

Terug naar navigatie - 5.5 Financiën

Ten opzichte van de huidige begroting wordt op dit product een overschot verwacht van € 1.204.384.

Algemene Uitkering Gemeentefonds

Op basis van de geactualiseerde maatstaven en parameters eind 2024 stijgt de raming van de algemene uitkering gemeentefonds op basis van de Decembercirculaire 2024 met ruim 1,07 miljoen euro.

Verschuiving Budget versterken dienstverlening
Vanuit het gemeentefonds is € 5.999 ontvangen voor versterking van dienstverlening aan kwetsbare inwoners. Dit geld stond tijdelijk geparkeerd in product 5.5 in afwachting van een definitieve bestemming. In deze kwartaalrapportage hevelen we het bedrag over van dit product naar product 1.2. Dit heeft geen effect op het begrotingssaldo.

Financiële bijdrage Gegevens over ‘kwetsbare gebouwen en locaties’ (KGL) in het Register Externe Veiligheidsrisico’s (REV)
Om de gemeenten te stimuleren om een REV-account aan te maken, de KGL-gegevens die zijn klaargezet op te zoeken en de KGL-informatie te controleren, is een financiële bijdrage van € 10.000 beschikbaar gesteld door het rijk. Tot duidelijk is of en hoe de financiële bijdrage ingezet wordt, worden de uitgaven begroot op dit product.

Inhuur ondersteuning Jaarrekening 2024
Vorig jaar werden we geconfronteerd met hoge kosten voor meerwerk voor de jaarrekeningcontrole 2023. Om dit te voorkomen is expertise van een externe accountant ingehuurd voor het opstellen van het accountantsdossier 2024. Met deze eenmalige investering beogen we het proces structureel te verbeteren. De geschatte kosten bedragen € 15.400.

Aanpassen budgetten Interne Controle (IC) en Jaarrekeningcontrole
De budgetten voor de Interne Controle en de jaarrekeningcontrole zijn afgelopen jaren niet aangepast aan de veranderende markt. Met deze kwartaalrapportage brengen we de budgetten voor 2025 in lijn met de verwachte kosten. De bijstelling bedraagt € 7.961.

Aanbrengen verharding in parkeervakken gebied Noordrand Ossendrecht
De kosten voor het aanbrengen van verharding in de parkeervakken wordt geraamd op € 65.000. De investering wordt geactiveerd en afgeschreven in 20 jaar. De afschrijvingslasten voor 2025 worden begroot op € 1.625. Het budget voor de investering en afschrijving wordt gedekt uit de bestemmingsreserve 'Leefomgeving'. Zie product 3.3 Beheer openbaar gebied.

Realiseren van 34 extra lichtpunten (openbare verlichting) naar aanleiding van de motie 'donkere plekken' van 30 november 2023
De kosten voor het realiseren van de 34 extra lichtpunten worden geraamd op € 51.000. De investering wordt geactiveerd en afgeschreven in 20 jaar. De afschrijvingslasten voor 2025 worden begroot op € 1.275. Het budget voor de investering en afschrijving wordt gedekt uit de bestemmingsreserve 'Leefomgeving'. Zie product 3.4 Verkeer en vervoer. 

Aanbrengen openbare verlichting op het terrein van de Volksabdij Ossendrecht
De kosten voor het aanbrengen van de openbare verlichting op het terrein van de Volksabdij worden geraamd op € 45.000. De investering wordt geactiveerd en afgeschreven in 20 jaar. De afschrijvingslasten voor 2025 worden begroot op € 1.125. Het budget voor de investering en afschrijving wordt gedekt uit de bestemmingsreserve 'Leefomgeving'. Zie product 3.4 Verkeer en vervoer. 

Renteopbrengsten kort geld eerste kwartaal 2025
Als gevolg van de rente op de kapitaalmarkt en de aanwezige liquide middelen bedragen de renteopbrengsten van het eerste kwartaal 2025 ongeveer € 122.000. In de Programmabegroting 2025 zijn geen renteopbrengsten geraamd. De renteopbrengsten over het eerste kwartaal zijn een financieel voordeel voor de Programmabegroting 2025.

Dividenduitkering Bank Nederlandse Gemeenten
De bank Nederlandse Gemeenten heeft over het boekjaar 2024 een nettowinst gerealiseerd van € 294 miljoen. Het voorstel aan de algemene vergadering van aandeelhouders is om € 140 miljoen van de winst aan de aandeelhouders uit te keren. Dit betekent voor Woensdrecht een dividenduitkering van € 28.192. Dit betekent een voordeel van € 3.145 voor de programmabegroting 2025.

Dividenduitkering Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH)
De ZEH heeft de prognose van het nettoresultaat voor 2025 positief bijgesteld, wat betekent dat de verwachte dividenduitkering met € 645.014 zal stijgen. De aandeelhoudersvergadering zal op 9 juni hierover beslissen. Deze verwachting is opgenomen in de huidige rapportage, maar nog niet in de bijbehorende begrotingswijziging. Het definitieve besluit en de gevolgen daarvan zullen worden opgenomen in de begrotingswijziging bij de tweede kwartaalrapportage van 2025.

Reserve Personele veerkracht
De mutaties in de reserve Personele veerkracht (€ 130.356) worden besproken bij product 5.9 en verder toegelicht in de paragraaf ‘Reserve Personele veerkracht’.

HR21 functiehandboek
Op 1 januari 2025 is het systeem HR21 in gebruik genomen voor het waarderen van functies. Hiervoor zijn in 2024 alle vastgestelde functies voor de ambtelijke organisatie opnieuw beschreven en gewaardeerd. Dit heeft geleid tot een tekort van € 84.821 in het begrote salarisbudget op de kostenplaatsen.

Opgave transitie landelijk gebied
Voor het strategisch adviseren en coördineren van de gemeentelijke inspanningen op het gebied van transitie van het landelijk gebied is de functie 'strategisch adviseur transitie landelijk gebied' gecreëerd. Voor het creëren van deze functie is dit jaar een budget van € 90.000 benodigd. De benodigde middelen zijn onttrokken aan de algemene reserve, wat leidt tot een overschot op dit product ter grootte van dit bedrag.

Uitbreiding formatie team Wijk- en Dorpsbeheer
Het wijkteam van de kern Putte werd tot voor kort aangestuurd door een voorman vanuit de met het WVS afgesloten detacheringsovereenkomst. Deze medewerker is niet meer beschikbaar en binnen het personeelsbestand van het WVS bevind zich geen geschikte kandidaat. Besloten is om de formatie van het team Wijk- en Dorpsbeheer met 1 fte uit te breiden. Voor het uitbreiden van de formatie van meewerkend voorman van 2 fte naar 3 fte is een budget van € 67.612 benodigd.

Krediet 'Vraagwijzer'
In 2023 zijn we begonnen met de uitrol van 'Vraagwijzer' en het project loopt nog door.  Bij de derde kwartaalrapportage van 2024 is besloten om het resterend bedrag van dat jaar te reserveren voor komende jaren door het openen van een krediet. Middels deze kwartaalrapportage willen we het krediet formaliseren. Het resterend bedrag voor 2024 bedroeg € 95.000 en wordt aangewend vanuit de algemene reserve, wat onder dit product wordt verantwoord. De afschrijvingslast wordt verantwoord onder programma 1, product 1.2 Integrale toegang sociaal domein en heeft daarom geen effect op het begrotingssaldo.

Personeels- en salarissysteem
In 2024 is een nieuw personeels- en salarissysteem aangeschaft en geïmplementeerd. Als gevolg van deze ingebruikname hebben enkele wijzigingen in de financiële administratie plaatsgevonden. De verschuiving van de salarisbudgetten van de managers van € 783.680 van de exploitatie naar de kostenplaatsen leidt in dit product tot een financieel nadeel.

5.7 Informatievoorziening en automatisering

Terug naar navigatie - 5.7 Informatievoorziening en automatisering

West-Brabants Archief (WBA)
Het West-Brabants Archief heeft proactief aan de vraag aan gemeenschappelijke regelingen voldaan om eventuele besparingen te realiseren. Hiervoor is een begrotingswijziging opgesteld waarin een kritische blik is opgenomen. Het WBA voert wettelijke taken uit, waar vrijwel niet op te besparen is. Wel heeft het WBA de geïndexeerde uitgaven nog eens tegen het licht gehouden, wat heeft geleid tot een lichte daling op de deelnemersbijdrage voor de gemeente Woensdrecht.

5.8 Overhead

Terug naar navigatie - 5.8 Overhead

Ten opzichte van de huidige begroting wordt op dit product een overschot verwacht van  € 599.026.
Dit wordt veroorzaakt door onderstaande ontwikkelingen.

Medewerkersonderzoek
Het managementteam heeft besloten een Medewerkersonderzoek uit te voeren in 2025. Hiervoor is een budget van € 20.000 benodigd.

Indexering software
Licenties voor software zijn geïndexeerd door de aanbieder. De kosten stijgen met € 1.500.

Personeels- en salarissysteem
In 2024 is een nieuw personeels- en salarissysteem aangeschaft en geïmplementeerd. Als gevolg van deze ingebruikname hebben enkele wijzigingen in de financiële administratie plaatsgevonden. De verschuiving van de salarisbudgetten van de managers van € 783.680 van de exploitatie naar de kostenplaatsen leidt in dit product tot een financieel voordeel.

Reserve Personele veerkracht
De verwerking van de mutaties binnen de reserve Personele veerkracht leidt in dit product tot een voordeel van € 11.650.

HR21 functiehandboek
Op 1 januari 2025 is het systeem HR21 in gebruik genomen voor het waarderen van functies. Hiervoor zijn in 2024 alle vastgestelde functies voor de ambtelijke organisatie opnieuw beschreven en gewaardeerd. Dit heeft geleid tot een tekort van € 32.092 in het begrote salarisbudget in de exploitatie.

Opgave transitie landelijk gebied
Voor het strategisch adviseren en coördineren van de gemeentelijke inspanningen op het gebied van transitie van het landelijk gebied is de functie 'strategisch adviseur transitie landelijk gebied' gecreëerd. Voor het creëren van deze functie is dit jaar een budget van € 90.000 benodigd.  Het benodigde budget is aan de algemene reserve onttrokken, wat te zien is in product 5.5.

Correctie afschrijvingslasten
Door een te lage inschatting van de afschrijvingslasten voor de moderne veilige ICT werkplek in 2025, moeten deze worden bijgesteld. Dit leidt tot een nadeel van € 8.432.

Functioneel beheer Youforce
Voor de ondersteuning bij het functionele beheer van het bovengenoemde nieuwe personeels- en salarissysteem is in 2025 een budget van € 5.400 nodig.

Pilot Emprover Ox
Gemeente Woensdrecht is een pilot gestart met Emprover Ox. Ontwikkeldoelstellingen van de ambtelijke organisatie zijn onder andere samenwerken, transparantie, zelforganisatie en eigenaarschap. De toepassing Emprover Ox faciliteert het bereiken van deze ontwikkeldoelen en is volledig geïntegreerd met Microsoft 365. Het platform ondersteunt de samenwerking over teams heen en verbind acties en resultaten aan de door het college gestelde doelen. Medewerkers plannen via Emprover Ox samen hun werkzaamheden en hebben overleg over planning en voortgang. Management heeft inzicht, stuurt resultaatgericht op de voortgang en het realiseren van de bestuurlijke planning. De kosten voor de pilot bedragen € 38.880.

5.9 Personeel en organisatie

Terug naar navigatie - 5.9 Personeel en organisatie

Ten opzichte van de huidige begroting wordt op dit product een tekort verwacht van  € 187.376.
Dit wordt veroorzaakt door onderstaande ontwikkelingen.

Reserve Personele veerkracht
De verwerking van de mutaties binnen de reserve Personele veerkracht leidt in dit product tot een nadeel van € 142.006.

Juridisch advies
Vanwege hogere kosten voor juridisch advies is een extra budget van € 7.200 nodig.

Meerkosten implementatie HR21 functiehandboek
Zoals onder product 5.8 te lezen is, is op 1 januari 2025 het systeem HR21 in gebruik genomen voor het waarderen van functies.  Extra werkzaamheden bij de implementatie van het functiehandboek hebben tot hogere kosten geleid, waarvoor een budget van € 6.200 benodigd is.

Vpb-traject
Een extern bureau ondersteunt de gemeente bij het vpb-traject. Voor de jaren 2024 tot en met 2026 is een nieuwe overeenkomst aangegaan, waarvoor jaarlijks een hoger budget van € 1.000 nodig is.

Uitkeringsverplichting voormalig personeel
De gemeente heeft een uitkeringsverplichting voor voormalige medewerkers. De financiële gevolgen van € 28.550 voor het eerste halfjaar zijn in deze rapportage meegenomen. 

Wethouderspensioenen
Op grond van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) worden de wethouderspensioenen vanaf 1 januari 2028 ondergebracht in het nieuwe pensioenstelsel. Om de overgang mogelijk te maken is het noodzakelijk eerder opgebouwde pensioenaanspraken af te financieren door middel van een eenmalige kapitaalstorting aan het ABP. De VNG verricht onderzoek inzake de overdrachtswaarde en voorzieningen APPA-pensioenen wethouders. Om aan dit onderzoek deel te nemen heeft een extern bureau de benodigde gegevens verzameld. De kosten hiervan bedragen € 2.205.